Thursday, March 2, 2017

Uus meedia...?

Seekordses teemas lahkan, milline üks meedia komponentidest on oma valdkonda mõjutanud. Valisin uuritavaks teemaks välja Youtube'i. Kuna jälgin üsna aktiivselt erinevaid Youtube'i kanaleid, siis pean sellest meediast väga lugu. Youtube on väga palju mõjutanud massimeediat, sh televisiooni ja ajakirjandust, sealt tõusevad esile "uued staarid", kellest ei pruugi TV's üldse juttu olla ning vanem generatsioon ei pruugi neid üldse teada. Samas võib olla nendel tohutu jälgijaskond ja kuulsus (näiteks PewDiePie).

Youtube on näiteks õhtustest teleuudistest selle poolest erinev, et infot saab jagada kohe ja praegu, inimene saab tõenäoliselt mõne tähtsa uudise teada Youtubest kiiremini kui telerist (mitte arvestades ajalehtede veebilehti). Hea näide selleks on Philip DeFranco, kes keskendub peamiselt uudiste jagamisele, nii maailma kui ka Youtube'i elu kohta. Seega on Youtube uudisekanalina mõjutanud uudiste kiiret kättesaadavust ja laia levikut.

Kuna enamike Youtube'i kanali loojaid on üksikisikud, siis saavad nad ise oma content'i valida ja luua, olles ise nii stsenarist, produtsent, monteerija kui ka "näitleja". On olemas ka palju kanaleid, kus taga on terve tiim (näiteks Good Mythical Morning või Buzzfeed). Kuna inimene saab ise oma "uudiseid" valida, mida ta teisele esitab, muudab see sellise ajakirjanduse väga vabaks. Ajakirjanduses on reeglina siiski peatoimetajad ja erinevad reeglistikud, mis määravad ära, millist sisu peaksid ajakirjanikud tootma. See pole muidugi rangete reeglite järgi nii, ka ajakirjanikel on vabadus kirjutada seda, mis neile meeldib, kuid siiski on seal omad piirid. Youtubes sisu luues ei pea (reeglina) kellegi taktikepi järgi käituma, vaid saab valida ja suunata oma sisu nii, nagu kanali omanik seda õigeks peab.

Personaalsus on üks võtmesõna Youtube'i puhul, kuna iga vaadatud video juurde kuvatakse midagi, mis võiks kasutajale järgmisena huvi pakkuda. Samuti saab tellida omale vastavad subscription'id, et saaks jälgida just neid kanaleid ja inimesi, kes tunduvad väärt vaatamist. See jällegi tähendab, et inimene võib hakata teatud kanaleid näiteks uudiste usaldatavuse suhtes eelistama ning seetõttu võib info olla kallutatud. Muidugi võib seda juhtuda ka siis, kui vaadata televiisorist Eestis elades vaid näiteks vene kanalitelt uudiseid ning teisi meediaväljaandeid ignoreerida. Seega on Youtube's võimalik vaadata ja jälgida just sellist sisu, mis kasutajale huvi pakub.

Kokkuvõtteks võib öelda, et on kindlasti palju muid aspekte, kuidas Youtube'i aina suurenev populaarsus mõjutab ja on juba mõjutanud nö. tavameediat, kuid arvan, et just eelnevalt mainitud aspektid on need, mis muudavad Youtube'i üheks parimaks ja populaarseimaks meediakanaliks.





No comments:

Post a Comment